Kan een tandarts zelf de kosten bepalen?

De in rekening gebrachte kosten lijken soms niet overeen te komen met de behandeling.

een week geleden
ronron1212
een week geleden
Hoe kan jij dat bepalen dan?
tinus1969
een week geleden
Je hoofdvraag ( kan een tandarts zelf de kosten bepalen) komt niet overeen met de toelichting (behandeling en kosten/factuur komen niet overeen). Wat is je vraag/probleem?
cornelis
een week geleden
Voor een éénvlaksvulling (V91el.nr34) kan een tweevlaksvulling (V91el.nr45) ingevuld worden.
(al is het maar 1mm om het hoekje ? )
In 50 jaar is er nog nooit een onpartijdige controle
op geweest. En eenmaal getrokken is het bewijs verdwenen.Bestaat er in NL een controlesysteem ?
LeonardN
een week geleden
Dat is weer een andere vraag.
1. Kan een tandarts zelf de kosten bepalen
2. Komen de kosten overeen
3. Is er een controle over de gerekende kosten
Inekez1
een week geleden
Ook voor een vulling die maar 1 millimeter 'om het hoekje' gaat, kan het nodig zijn om de tand of kies aan 2 zijden te behandelen. Zelfs voor een klein gaatje dat net op de rand zit van 2 vlakken kan het nodig zijn om die beide vlakken te behandelen om uiteindelijk de tand in z;n geheel weer rondom mooi glad te krijgen. Een groot gat middenin een kies is makkelijker te vullen dan een klein gaatje op de rand van een tand.

Antwoorden (1)

Per behandeling zijn de tarieven vastgesteld en dus voor elke tandarts gelijk. De tandarts kan dus niet zelf bepalen wat hij vraagt voor een behandeling. Maar de tandarts kan wel zelf bepalen welke behandelingen hij uitvoert en dus in rekening brengt.

Wat wij meestal 1 behandeling noemen (bijvoorbeeld gaatje vullen) bestaat eigenlijk uit een hele reeks van kleine behandelingen, die allemaal hun eigen tarief hebben. Als het goed is zie je dat ook terug op de factuur, soms met codes of cryptische omschrijvingen. Daardoor lijkt het soms of er meer zaken in rekening zijn gebracht dan alleen de behandeling. Vraag bij twijfel over je factuur gerust uitleg aan de tandarts, assistent of balie-medewerker.

"De tarieven voor monzorgbehandelingen zijn vastgesteld door de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) en dus voor elke tandarts gelijk. Toch kunnen de kosten van een bepaalde behandeling per situatie, per tandarts en tandartspraktijk variëren. Dat kan onder meer gebeuren doordat:

- De tandarts kan bij een probleem kiezen tussen een basis (goedkopere) oplossing en een meer uitgebreidere, vaak betere, duurzamere en/ of mooiere behandeling.
- Het cosmetische oogpunt kan kosten verhogend zijn.
- In de kosten van materiaalkeuze kunnen grote verschillen zitten. Op de nota van tandtechniekkosten staat een sterretje bij bepaalde items (bij b.v. een kroon, vijf-delige brug, etc). Dit betekent dat deze kosten afhankelijk zijn van de materiaalkeuze die de tandarts maakt. Zo heeft een gouden kroon een andere prijs dan een porseleinen kroon (wat betreft inkoop voor de tandarts). De tandarts is verplicht om de werkelijke inkoopkosten direct door te rekenen aan de patiënt, hij mag hier dus geen winst op maken. De patiënt heeft recht op inspraak en inzage hierop. (vraag altijd een offerte!)
- Er is niet altijd sprake is van een standaard situatie en ook kunnen er gedurende de behandeling situaties ontstaan die vragen om de gekozen behandeling aan te passen. "
een week geleden