Welke bekende artiest werd ook al weer geëlektrocuteerd op het podium?

Moby bedoel ik niet, maar een andere oude bekende artiest...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Het beste antwoord

Misschien bedoel je Leslie Harvey. Op 3 mei 1972 kwam hij op het podium om het leven toen hij met natte handen een niet-geaarde microfoon aanraakte.
Amadea
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Zo kon iedereen zijn laatste woorden horen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel meestal gedacht en gezegd wordt dat de microfoon onder spanning stond is het meestal nét even anders: de microfoon is vrijwel altijd goed geaard, maar de gitaarversterker niet.
Door het vasthouden van de gitaar kan de gitarist onder spanning staan door slechte isolatie in de gitaarversterker.
Als hij dan de geaarde microfoon aanraakt dan gaat er stroom lopen, die in extreme gevallen dodelijk kan zijn.
Als je een microfoon niet zou aarden zou hij een luide brom produceren zelfs zonder dat je er aankomt.
Veel gitaarversterkers zijn voorzien van een netschakelaar op de achterkant waarmee je kunt kiezen welke pen van de stekker op de fase is aangesloten.
Bij de ene stand heb je een behoorlijke spanning op de afscherming van het gitaarsnoer staan, bij de andere stand is de spanning vrijwel nul.

Andere antwoorden (1)

Volgens deze site de Franse zanger Claude François (1978) en Keith Relf van de Yardbirds (1976).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide niet op het podium geëlektrocuteerd.